3.12 Tesis doctorado
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Browsing 3.12 Tesis doctorado by Author "Silva Soler, Joaquín"
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- ItemComprensión teo-literaria de la salvación : aportes de la narrativa de Alejo Carpentier para una soteriología contemporánea(2020) Pérez Jijena, Ángela; Silva Soler, Joaquín; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de TeologíaLa tesis se divide en tres partes que trazan en su conjunto un arco hermenéutico (así la pre-comprensión, ensanchamiento del horizonte comprensor y re-comprensión). La definición primera de salvación nos la aporta el mundo bíblico. La salvación es entendida ante todo como una positividad (realización en plenitud); porque entró en el mundo el mal y el pecado, se le comprende, además, como la liberación de los impedimentos que encuentra el ser humano, el mundo y la historia para alcanzar esa plenitud. Finalmente, esta vez en correspondencia con el modo divino de salvar (siguiendo la lógica de la encarnación), la salvación es entendida como una acción de Dios que es lleva adelante contando con mediaciones y mediadores. Llegamos así a los tres grandes núcleos temáticos que están a la base de mi escrito: la salvación como realización en plenitud, la salvación como liberación y las mediaciones salvíficas. En la segunda parte, lo buscado es la ampliación de nuestro horizonte comprensor. Esto lo procura el mundo de la literatura, concretamente, la lectura en clave soteriológica de cuatro importantes obras del escritor cubano Alejo Carpentier: El reino de este mundo (1949), Los pasos perdidos (1953), Guerra del tiempo (1958) y El siglo de las luces (1962). La tercera parte de la tesis corresponde a la relectura en clave teo-literaria de los motivos, imágenes y representaciones relativos a la salvación obtenidos en la primera y la segunda parte. El ejercicio es realizado en clave metafórica: se trata de buscar la semejanza entre lo que se ve diferente y poner en relación lo que se encuentra hasta el momento lejano y disperso. Para reconocer esa semejanza nos dejamos guiar por lo que sostiene Karl-Josef Kuschel en su teopoética: lo mismo puede ser dicho de maneras diferentes. Teología y literatura hablan de salvación, aunque cada lo hace a su modo.
- ItemMapping youth religiosity in Santiago de Chile: contributions to the theological and pastoral reflection on youth and transcendence(2022) Cerda-Planas, Catalina; Silva Soler, Joaquín; Ziebertz, Hans-Georg; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de TeologíaThis dissertation aimed to generate new and more complex knowledge regarding youth religiosity in Santiago de Chile as a contribution to the theological and pastoral reflection on youth and transcendence. Following Van der Ven’s proposal on empirical theology, an empirical-theological study was developed, guided by three main research questions: (1) How is youth religiosity in Santiago de Chile today configured? (2) What personal and social factors influence the current youth religiosity in Santiago de Chile? (3) What contributions and questions do this new knowledge about youth religiosity in Santiago de Chile hand out for theology and the Catholic Church’s pastoral reflection on youth and evangelization? Religiosity –the guiding concept– was defined as an individual’s fundamental experience regarding vertical transcendence(s), namely, a supra-human kind of transcendence, and empirically studied among 15- and 16-year-old secondary school students, both male and female, contacted through non-confessional and Catholic schools within the big city of Santiago. Considering Glock’s, Stark’s, and Fukuyama’s multidimensional approaches, five dimensions of religiosity were explored: beliefs, events of contact, practices, consequences in daily life, and groups of references. Moreover, following an attributional approach, i.e., respecting that the experiences are “deemed” religious by the participants themselves, and the need to develop a new and more adequate instrument for the study of the topic in Chile, the “Exploratory Sequential Design” was selected, combining qualitative and quantitative research approaches. The results allowed describing in more detail how Chilean youngsters understand and experience transcendence and were, therefore, a relevant input to the until now available knowledge in Chile. They were also a valuable contribution to understanding better the current expressions of the religious dimension of human life, enriching the theological work in dialogue with “lived religion” and identifying some “problematic” issues that should be further reflected by theology. Finally, the findings also help the Church better understand the context in which it develops its evangelizing task and some clues to improving it by considering youngsters’ experience of transcendence more broadly.