Browsing by Author "Baeza Retamal, Felipe Andrés"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemConnective frequency bands informed by textbook frequencies and midadolescents’ knowledge of connectives: a tool to support Spanish literacy instruction across content areas(2023) Meneses, Alejandra; Arriagada Anabalon, Silvana Belén; Caro, Sebastián; Baeza Retamal, Felipe Andrés; Ucelli, PaolaThis study focuses on connectives, linguistic devices that signal relations between ideas. Connective knowledge varies widely across grades and is known to support reading comprehension and school writing. Despite the important role that connective knowledge plays in reading and writing, few resources exist to support teachers in understanding which connectives to prioritize in Spanish literacy instruction. In this study we combined a secondary analysis of midadolescents’ connective assessment data (810 students in grades 4–8) with a corpus linguistics frequency analysis of connectives in Chilean national science and social studies textbooks (1,079,593 total words), with the goal of generating a pedagogically relevant tool to support the instruction of connectives in Spanish literacy across content areas. To generate the Connective Frequency Bands Tool, we first examined the role of grade and connective type in midadolescents’ connective knowledge. Secondly, we examined associations between students’ knowledge and textual frequencies across content areas for each connective included in the assessment. Finally, informed by midadolescents’ connective knowledge and by the corpus linguistics analysis of science and social studies textbooks from grades 1–8, we generated the Connective Frequency Bands Tool listing connectives frequencies by grade, connective type, and content area.
- ItemDiseño y validación de una escala tipo LIKERT para evaluar la actitud ambiental de estudiantes de primero y segundo medio de establecimientos educacionales chilenos(2020) Baeza Retamal, Felipe Andrés; Valenzuela Gómez, Andrea Paola; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónEn este estudio, se elaboró una escala tipo LIKERT de cuatro opciones para poder evaluar las actitudes ambientales que poseen los estudiantes que cursan los niveles de primero y segundo medio en el sistema nacional chileno de educación escolar. Para construir la escala, se siguió el modelo metodológico para la confección de escalas tipo Likert presentado por Blanco, Urosa y Morales (2003), mientras que las dimensiones teóricas del constructo, fueron definidas a partir del modelo teórico de la actitud ambiental Two Main Environmental Values (2-MEV) (Bogner, 1996). La versión inicial de la escala contuvo 60 enunciados asociados a las dimensiones de Preservación (PRE) y Utilización (UTL) definidas por el modelo 2-MEV. En el caso de la dimensión PRE los reactivos fueron formulados en base al modelo tripartito de la actitud descrito por Rosenberg y Hovland, (1960), mientras que en la dimensión UTL, se redactaron enunciados correspondientes a conductas de cuidado ambiental. La muestra de pilotaje está comprendida por un universo de 141 estudiantes, de los cuales un 53,2% corresponde a hombres mientras que un 46,8% son mujeres. En el análisis exploratorio, los resultados señalaron la conformación de tres factores que explican el 31,218% de la varianza. Los índices de bondad de ajuste RMSR y RMSEA resultaron adecuados para el modelo predicho. Adicionalmente se observaron buenos índices de dificultad y discriminación para los reactivos seleccionados para la confección de la escala definitiva, observándose un comportamiento similar en la confiabilidad del instrumento completo y sus sub escalas. Dado esto, el instrumento resulta válido y confiable para poder evaluar las actitudes ambientales de los estudiantes, aunque se requiere corroboración confirmatoria futura para poder validar el modelo de prueba escogido.