Browsing by Author "Carvacho García, Héctor"
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- ItemAn Exploratory Study on Mind Wandering, Metacognition, and Verbal Creativity in Chilean High School Students(2019) Preiss, David; Ibaceta Guzmán, Miguel Angel; Ortiz, Dominga; Carvacho García, Héctor; Grau Cárdenas, Valeska Valentina
- ItemConfianza en instituciones políticas en Chile: un modelo de los componentes centrales de juicios de confianza(2008) Segovia, Carolina; Haye M., Andrés; González Gutiérrez, Roberto; Manzi Astudillo, Jorge; Carvacho García, HéctorLa confianza que los ciudadanos depositan en las instituciones políticas es importante para las democracias. Sin embargo, existen dudas acerca de la naturaleza de los juicios de confianza. Se propone que los juicios de confianza hacia instituciones políticas involucran de manera central la consideración de la preparación y recursos de la institución para cumplir sus metas (capacidad), así como de la auténtica orientación de tales metas hacia el bienestar de los ciudadanos (benevolencia). Los resultados se basan en una encuesta realizada en Santiago de Chile durante 2005 de 996 personas. Se concluye que ambos son fuertes predictores de la confianza y que, además de la influencia directa de cada uno de ellos sobre los juicios de confianza, tendrían un efecto conjunto
- ItemConfiguración ideológica y estructura social: resucitando el tema desde la psicología política(2008) Carvacho García, Héctor; Haye M., AndrésA partir de los resultados de una investigación longitudinal sobre la cultura política de tres generaciones de chilenos (n1 =494; n2 =695; n3 =494) se discute la relación entre variables estructurales de la sociedad (generación y clase social) y actitudes relevantes para el posicionamiento ideológico (apoyo a la democracia y autoritarismo). Los resultados indican que entre los jóvenes de derecha el apoyo a la democracia es más alto que entre los adultos de derecha, y que la relación entre autoritarismo y nivel educacional depende de la clase social. Estos resultados sugieren que el estudio actual de la ideología debe volver a tomar en cuenta, además de las variables individuales habitualmente utilizadas en psicología social, la clásica relación entre la estructura social y la formación de las actitudes ideológicas.
- ItemConfrontation as a driver of moral and social change in gendered relations : when can morality change?(2021) García Bernardino, Michelle de; Carvacho García, Héctor; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de PsicologíaThe goal of this thesis was to identify if and how can morality change after confrontation within gendered dynamics. In order to know if morality can change after confrontation, two studies were designed, each assessing a different aspect of morality, its processing (automatic and reflexive modes of moral cognitive process) and its content (moral values). In both studies, females were the confronters (as a programmed response and as a memory of a past confrontation). The first two articles report on two empirical studies, and the third article is a theoretical perspective. Finally, an additional fourth article (Appendix B), follows up on the theoretical discussion of the third article. In the first article, the cognitive moral processing of moral dilemmas (expressed in reaction time and perception of the dilemma´s difficulty) was investigated after male participants were confronted or not (experimental condition) by a bot passing as a female participant for sending sexist jokes. One week prior to the experiment, participants answered to several individual differences for a moderation hypothesis. An interaction was found in the opposite hypothesized direction, as participants with higher support for male norms against femininity are slower in answering moral dilemmas after being confronted. Further, qualitative analysis showed that confrontation increases defensive mechanisms and evaluative concerns, whereas not confronting leads to a lack of guilt. The second article focused on another dimension of morality, investigating participant´s support for egalitarian moral values after a past event were they were confronted by (or had a good experience with) a woman. Results show that, overall, participants with low levels of male norms regarding status and social dominance orientation had a greater support for diversity after remembering a confrontation while participants with higher levels of such individual differences value diversity more after remembering harmony. The third article works on a theoretical elaboration of conflict and confrontation´s role in promoting processes related to moral change, being it social or individual, as a result of the process of reflection that was done during this thesis. To argue that, conflict and confrontation are differentiated, predictors of conflict are explored in its objective and subjective components, the logic of conflict in its main weighting of pros and cons are explained, main reasons related to the resistance to confrontation are proposed, and the main reported outcomes are discussed. Finally, an additional paper was written to further explore the problem proposed in article three regarding the resistance to confrontation within the hegemonic forms of existence (Appendix B). It discusses how the social mobilization from the subordinate groups, and its production of decolonized knowledge, affects the appearance of harmony by disrupting shared knowledge and questioning legitimizing myths. Thus, intergroup conflict can also be understood as a symptom of rigidity to change when facing alternative subjective productions which questions the hegemonic social structure inherited – and still reproducing – from colonization. Taken together, these findings question notions of harmony in intergroup relations, by highlighting the experiences of agency of the subordinate groups, with a special emphasis on women. By showing that subordinate groups are fighting for the improvement of their social conditions, it questions if confrontation is not a reaction to violence instead of the initiation of it. Further, it researches what are the consequences of confrontation on morality, which also might affect mobilization for social change later on. We hope that this thesis can deepen conversations regarding the tension between diversity and equality and can shed light on processes of change, which are inevitable, for better or for worst.
- ItemDevelopment and validation of a scale of attitudes towards intergroup violence : the case of violence perpetrated by the police and by Mapuche people in Chile(2016) Gerber, Mónica M.; Carvacho García, Héctor; González Gutiérrez, Roberto
- ItemDevelopment and validation of a scale of support for violence in the context of intergroup conflict (SVIC) : The case of violence perpetrated by Mapuche people and the police in Chile(2016) Gerber, Mónica M.; Carvacho García, Héctor; González Gutiérrez, Roberto
- ItemGroup differences in the legitimization of inequality: Questioning the role of social dominance orientation(2017) Pehrson, S.; Carvacho García, Héctor; Sibley, C.
- ItemOn the Justification of Intergroup Violence : The Roles of Procedural Justice, Police Legitimacy, and Group Identity in Attitudes Toward Violence Among Indigenous People(2018) Gerber, M.; González Gutiérrez, Roberto; Carvacho García, Héctor; Jiménez Moya, Gloria; Moya, C.; Jackson, J.
- ItemRelación entre orientación política y condición socioeconómica en la cultura política chilena: una aproximación desde la psicología política(2009) Haye M., Andrés; Carvacho García, Héctor; González Gutiérrez, Roberto; Manzi,Jorge; Segovia, CarolinaA partir de un estudio longitudinal sobre cultura política en chilenos, discutimos la paradojal evidencia encontrada en la literatura que plantea que, por un lado, las actitudes políticas más pro-democráticas y anti-autoritarias se observarían en sectores sociales acomodados y, por otro lado, las actitudes más pro-conservadoras y anti-igualitaristas se observarían en grupos sociales dominantes. Nuestros datos muestran que el patrón de actitudes políticas (autoritarismo, apoyo a la democracia, conservadurismo y nacionalismo) es similar entre personas de derecha de estrato alto, izquierda de estrato bajo, y centro de estrato medio. En cambio, quienes manifiestan una orientación política incongruente con su condición socioeconómica presentan actitudes políticas diferenciadas del patrón predominante. Concluimos que la paradoja puede resolverse explicando el patrón de actitudes políticas de un grupo en función del (des)ajuste de la orientación política a sus condiciones socioeconómicas.
- ItemSexual violence victimization among undergraduates at a Chilean university(2020) Saldarriaga, L.; Rocha Santa Maria, Carolina Alejandra; Castro Monreal, Diego Rafael; Jiménez-Moya, G.; Carvacho García, Héctor; Bohner, G.
- ItemTeorías Infantiles del Golpe de Estado en Chile, 25 años después(2013) Haye M., Andrés; Manzi Astudillo, Jorge; González Gutiérrez, Roberto; Carvacho García, HéctorCuando no existe experiencia directa ni socialización formal sobre un evento histórico, los medios de recordación se sostienen solamente en la memoria colectiva. El estudio se basó en entrevistas que abordaron representaciones, explicaciones y evaluaciones respecto del golpe de Estado de 1973 en Chile, en una muestra intencional de 213 preadolescentes de Santiago (edad promedio 11 años). El análisis de sus relatos, según frecuencias de contenidos, permitió construir un modelo de los esquemas de relato acerca de este evento político en términos de diversos patrones narrativos. Los datos, obtenidos en 1997, permiten identificar patrones narrativos 25 años después del evento, antes de que se abriera masivamente el tema de la legitimidad del golpe y se formalizara su tratamiento escolar. Se observó un nivel de conocimiento básico acerca del evento, así como patrones narrativos coherentes, contrariamente a hipótesis derivadas de la literatura en cognición social y desarrollo cognitivo. Se discuten los resultados relacionándolos con la memoria colectiva en adultos respecto del mismo evento, concluyendo que la socialización política temprana e informal ha tenido un impacto duradero en la memoria histórica.
- ItemThe intergenerational transmission of participation in collective action : The role of conversation and political practices in the family(2020) Cornejo Cancino, Marcela; Rocha Santa María, Carolina Alejandra; Castro Monreal, Diego Rafael; Varela O'Reilly, Micaela; Manzi Astudillo, Jorge; González Gutiérrez, Roberto; Jiménez Moya, Gloria; Carvacho García, Héctor; Álvarez, B.; Valdenegro, D.; Cheyre, M.; Livingstone, A. G.
- ItemThe Role of Family in the Intergenerational Transmission of Collective Action(2020) González Gutiérrez, Roberto; Manzi Astudillo, Jorge; Varela O'Reilly, Micaela; Carvacho García, Héctor; Castro Monreal, Diego Rafael; Cornejo Cancino, Marcela; Jiménez Moya, Gloria; Rocha Santa María, Carolina Alejandra; Alvarez, B.; Frigolett, C.; Livingstone, A. G.; Louis, W.; Cheyre, M.; Valdenegro, D.