Browsing by Author "Coloma, Carmen Julia"
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- ItemConciencia fonológica y lectura inicial en niños hispanoparlantes(2017) Maldonado Novoa, Marcela del Pilar; Coloma, Carmen Julia; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónEl presente estudio tiene por propósito determinar el grado de correlación existente entre las tareas de conciencia del fonema sobre el aprendizaje de la lectura inicial en niños que cursan primer año de educación básica. La muestra fue conformada por 50 estudiantes (M edad= 6,2 años, DE= 0,51), divididos en 21 mujeres (42%) y 29 hombres (58%), los cuales fueron extraídos por muestreo aleatorio estratificado de 40 dependencias escolares de Santiago, Chile. Los participantes fueron evaluados en la conciencia fonológica, en su nivel fonémico, mediante la Prueba de Conciencia Fonológica, la lectura inicial, por el subtest de palabras aisladas de Language Survey-Revised (versión en español). Se efectuaron análisis de coeficiente de correlación y regresión lineal múltiple. Las tareas de comparar el sonido inicial, omisión del sonido inicial, aislar el sonido inicial, segmentación y síntesis fonémica son las que presentan mayor fuerza de asociación con la lectura inicial. La tarea de comparación del sonido final aparece como la relación más alta y la única que predice el nivel de lectura de los niños a finales de primer año básico.
- ItemDevelopment of linguistic and reading skills and their relationship to the comprehension of narrative and expository texts in second and third grade students(2024) Quezada Gaponov, Camilo; Aravena Reyes, María Soledad; Maldonado, Marcela; Coloma, Carmen JuliaThe aim of the present study was to examine reading comprehension in relation to the linguistic and reading skills commonly observed in the literature: prosody, vocabulary, grammar, listening comprehension, accuracy, and reading speed. Specifically, we sought to 1) determine how the selected language and reading skills influence text comprehension; 2) determine whether this influence varies when comparing second and third grade students; and 3) observe whether the influence of the selected skills differs depending on genre (narrative or expository text). The final sample consisted of 297 second and third graders (136 and 161, respectively) from two private schools in Santiago, Chile. The results showed that the influence of the assessed skills on reading comprehension varied according to school level (smaller effect in second grade) and text type (smaller effect for narrative texts). In general, vocabulary and listening comprehension were the two skills with the greatest influence on reading comprehension. No relevant effect of reading accuracy or speed on comprehension was observed. It is concluded that once a certain level of basic literacy is reached, the skills that most influence reading comprehension are linguistic skills, and that these show a consolidation in the third grade that may be related to cognitive maturation.