Browsing by Author "Espinoza Velasco, María Victoria"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemExecutive Functions Can Be Improved in Preschoolers Through Systematic Playing in Educational Settings: Evidence From a Longitudinal Study(2019) Rosas Díaz, Ricardo; Espinoza Velasco, María Victoria; Porflitt Becerra, Felipe Ignacio; Ceric Garrido, Francisco José
- ItemPlayful testing of executive functions with yellow-red: tablet based battery for children between 6 and 11(MDPI, 2022) Rosas Díaz, Ricardo; Espinoza Velasco, María Victoria; Martínez Ahumada, Camila Loreto; Santa Cruz Leyton, CatalinaExecutive functions are psychological processes of great importance for proper functioning in various areas of human development, including academic performance. For this reason, from both clinical and educational perspectives, there is great interest in how they are assessed. This article describes the development and standardization process of Yellow-Red, an instrument for directly assessing executive functions in children between 6 and 11 years of age in a playful format using digital support. The test was based on a three-factor model of executive functioning: inhibition, working memory, and cognitive flexibility. Yellow-Red comprises six subtests: cognitive inhibition, behavioral inhibition, auditory working memory, visual working memory, cognitive flexibility, anda global assessment test of executive functions. The test was administered to 245 boys and girls between 6 and 11 years of age. Along with the Yellow-Red subtests, gold standard tests were applied for each of the executive functions assessed. The test’s psychometric properties are powerful inboth reliability and validity evidence. The reliability indices are all greater than 0.8. As evidence of convergent validity, correlations were established between the tests, and the tests considered gold standards. All correlations were significant, with values ranging between 0.42 and 0.73. On the other hand, the factor structure of the test was analyzed using confirmatory factor analysis. Although it is possible to demonstrate the progressive differentiation of the factor structure with age, it was only possible to find two factors at older ages, one for inhibition/flexibility and one for working memory.
- ItemPrecursores del lenguaje escrito en niños de distintos niveles socioeconómicos en Chile(2020) Espinoza Velasco, María Victoria; Rosas Díaz, Ricardo; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de PsicologíaEl objetivo de la presente investigación fue analizar las diferencias existentes en el desarrollo de las habilidades precursoras del lenguaje escrito entre niños de nivel socioeconómico (NSE) alto y bajo, considerando tanto las diferencias existentes al momento de comenzar el proceso de adquisición de la lectura, como aquellas existentes durante el desarrollo de sus trayectorias de aprendizaje. Además, se buscó observar las posibles diferencias respecto del rol predictor de estas habilidades para ambos grupos. El primer estudio analizó las diferencias iniciales existentes en el desarrollo de los distintos precursores de la lectura entre estudiantes de NSE bajo y NSE alto. Los resultados indican la presencia de diferencias significativas favorables al grupo de NSE alto en todos los precursores analizados, existiendo una mayor magnitud de estas respecto del vocabulario y la comprensión oral. Las mayores brechas se pudieron ver en aquellas habilidades relacionadas principalmente con la comprensión y la fluidez lectora, y las brechas de menor magnitud se manifestaron respecto de los precursores relacionados con la decodificación. El segundo estudio se enfocó en analizar las diferencias existentes respecto de las trayectorias de desarrollo de los precursores del lenguaje escrito. Se encontraron diferencias significativas favorables al grupo de nivel socioeconómico alto en el desempeño relativo a todos los precursores evaluados. Sin embargo, las trayectorias de desarrollo de las habilidades fueron similares para conciencia fonológica, conocimiento de las letras, vocabulario y comprensión oral. Solo en el caso de velocidad de denominación se observó una trayectoria compensatoria. El estudio tres se enfoca en el análisis de rol predictor de las diferentes habilidades precursoras, considerando las posibles diferencias existentes entre el impacto que presentan determinadas habilidades sobre la lectura en función del NSE. Los resultados indican que, al considerar los resultados por separado, las habilidades que mejor explican los resultados de lectura son distintas para los niños de NSE alto y NSE bajo. Los resultados ponen de manifiesto la necesidad de implementar estrategias didácticas que permitan a la escuela promover el desarrollo de trayectorias compensatorias respecto de los precursores de la lectura, para posibilitar un acceso más expedito al lenguaje escrito y así disminuir las brechas existentes a nivel de la comprensión lectora y el impacto de estas sobre el desarrollo cognitivo y la adquisición de conocimiento académicos. Finalmente se discute en torno a la urgencia de realizar cambios en el sistema educativo para responder de manera adecuada a las necesidades particulares de distintos grupos de estudiantes. Esto desde una perspectiva orientada hacia la prioridad, que otorgue una educación de mayor calidad a quienes parten desde una situación de desventaja.
- ItemThe paradoxes of inclusion: cognitive and socio-emotional developmental trajectories of deaf and blind primary education students in mainstream and special schools(Frontiers Media SA, 2023) Rosas Díaz, Ricardo; Espinoza Velasco, María Victoria; Martínez Ahumada, Camila Loreto; Santa Cruz Leyton, CatalinaStudents with special educational needs (SEN) have historically found participating in the regular education system challenging. Since the 1990s, inclusion has been considered the optimal strategy for their development. However, the effects of inclusive education on deaf and blind students are still little studied. Methods: In the present article, we report the results of a longitudinal study on the cognitive and socioemotional developmental trajectories of 23 deaf and 29 blind primary education students attending mainstream (8 deaf and 10 blind) and special schools (15 deaf and 19 blind). The study was conducted in Santiago de Chile between 2018 and 2019. Results: Our descriptive results suggest that deaf students attending special schools perform better on most of the variables studied. For blind students, those attending traditional schools generally perform better than those attending special schools. However, in the case of socio-emotional variables, blind students attending special schools tend to show fewer problems. However, almost all of the indicated differences are not statistically significantly different. Discussion: We then discuss the need to consider the characteristics of each group of students with SEN when defining an adequate educational system for their optimal development.