Browsing by Author "Fierro Saldaña, Belén"
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- ItemPerceived neighborhood built environment and physical activity in urban population in Chile(2025) Fuentes Kloss, Rodrigo; Cerda Lorca, Jaime; Rigotti Rivera, Attilio; Fierro Saldaña, Belén; Rossato de Victo, Eduardo; Ferrari, GersonBackground Various indicators of neighborhood environmental perceptions are differently associated with physical activity (PA) domains, with notable variations by sex. However, few studies in Latin America have examined these associations across distinct PA domains. In this study, we analyzed the relationship between neighborhood environmental perceptions and PA in the domains of transportation and leisure among Chilean adults. Methods This cross-sectional analytical study included 770 participants from the 2014–2016 Latin American Nutrition and Health Survey (ELANS). Perceptions of land use diversity, access to land use, street connectivity, walking and cycling infrastructure, aesthetics, safety from crime, and neighborhood traffic were assessed using the Neighborhood Environment Walkability Scale-Abbreviated (NEWS-A) questionnaire. PA was measured with the International Physical Activity Questionnaire-Long Form (IPAQ-LF), focusing on the transportation and leisure-time domains. Logistic regression and multiple linear regression models were used for the analysis. Results Logistic regression analysis in men showed no association between neighborhood characteristics and PA in the transportation or leisure-time domains. However, for women, greater perception of facilities for walking or cycling was inversely associated with transportation PA (OR: 0.62; 95%CI: 0.42;0.92). In the multiple linear regression analysis, higher perceived traffic safety was associated with greater PA (min/week) for both transportation (β: 0.098; 95%CI: 0.005;0.192) and leisure time (β: 0.160, 95%CI: 0.012;0.309). For men, higher scores for perceived access to land use were inversely associated with leisure-time PA (β: -0.150, 95%CI: -0.266;-0.034). Conclusions Different perceived neighborhood characteristics are associated with PA across various domains, with notable gender differences. A better perceived condition of traffic safety would promote urban population to engage in more transportation and leisure-time PA. Clinical trial number ClinicalTrials.Gov NCT02226627. Retrospectively registered on August 27, 2014. Trial registration ClinicalTrials.Gov NCT02226627. Retrospectively registered on August 27, 2014.
- Item¿Qué dice la política chilena para la integración escolar?: Un análisis crítico desde la perspectiva de la equidad(2023) Fierro Saldaña, Belén; Treviño Villarreal, Juan ErnestoEl presente escrito se enfoca en el análisis de las políticas gubernamentales actuales de Chile y su aplicación ejecutiva en los establecimientos educacionales respecto a la inclusión educativa. Específicamente, la Política Nacional de Integración Escolar Chilena, pretende la inclusión escolar de todos los niños y niñas con alguna Necesidad Educativa Especial en el Sistema Escolar Regular. El objetivo es analizar, bajo la perspectiva de la equidad, las principales características de dicha política, identificar cuáles son los principales beneficiarios y cuáles son las amenazas y oportunidades para el desarrollo de la equidad en los colegios, para con esto entregar algunas recomendaciones basadas en la perspectiva de la equidad (Ainscow et al., 2012) identificando estrategias apropiadas para responder a la diversidad de acuerdo con el contexto en el cual las familias y comunidad educativa están inmersas. El método de investigación se concibe bajo el enfoque cualitativo, de tipo descriptivo, utilizando como herramienta principal el análisis del discurso escrito. Los principales hallazgos están relacionados con la escasa promoción de la equidad y la inclusión, esto en gran parte debido a la mercantilización de la educación y la promoción de la competencia por sobre la cooperación, competencia que se refleja en la obtención de resultados óptimos en pruebas estandarizadas y con esto la segregación de segmentos menos aventajados; a pesar de que los esfuerzos internacionales y nacionales se orientan en la dirección de la inclusión y la justicia, existen problemas estructurales de la sociedad en su conjunto los cuales profundizan y perpetúan las inequidades ya existentes en el sistema educacional chileno.