Browsing by Author "Fuenzalida Izquierdo, Jorge"
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- ItemImplementación de tecnologías en el proceso del proyecto Nueva Alameda Providencia : buscando una mejor participación para una mejor ciudad(2018) Fuenzalida Izquierdo, Jorge; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaLa planificación de transporte demanda del involucramiento de la ciudadanía en la resolución de los problemas complejos que conlleva. Para el apoyo de la participación, se han utilizado herramientas geográficas (PPGIS), entre las que destacan CoAXs y Conveyal Analysis, programas basados en la accesibilidad que permiten visualizar impactos de proyectos. Esta investigación utiliza el programa Analysis para realizar talleres participativos en que se discute sobre el proyecto urbano y de transporte Nueva Alameda Providencia (NAP), en Santiago de Chile. NAP ha tenido un proceso de participación ciudadana bastante innovador para su contexto, aunque no exento de cuestionamientos y dificultades. Esta investigación se pregunta cómo la inclusión de una herramienta como Analysis puede impactar en un proceso participativo, cómo debe ser su implementación y en qué contextos es más provechosa. Entre los resultados de los talleres se encuentra que el uso de Analysis permitió que se diera un diálogo percibido como más sincero y realista, y que la percepción del proyecto no necesariamente mejora, pero tiende a reducirse la polarización entre los participantes. Entre las conclusiones de este estudio se encuentra la recomendación de utilizar estas herramientas al principio de los procesos, más que en procesos que ya están en etapas avanzadas. Otro resultado interesante es que se logró utilizar Analysis para motivar temas no solo relacionados con cambios en tiempos de viaje, sino también relacionados con la calidad de este. Un desafío pendiente para el desarrollo de estas herramientas es incorporar nuevas variables importantes para las personas.
- ItemImproving Participation for Sustainable Transport: Testing CoAXs Amidst Controversy Around a BRT Project in Santiago, Chile(2023) Fuenzalida Izquierdo, Jorge; Sagaris, Lake; Muñoz Abogabir, Juan Carlos; Vecchio, GiovanniWe examine to what extent Public Participation GIS (PPGIS) contributes to a successful participatory process and how context affects the tool’s role in both process and results. We tested a tool to visualize accessibility effects of transport projects, using it in participatory workshops related to a major bus corridor proposal in Santiago de Chile. We innovated in the tool itself, to visualize overcrowding effects as a way to include comfort issues. We found that the GIS encouraged a sincere and realistic conversation among participants. Perceptions of the project did not necessarily improve, but the tool did reduce polarization of opinions.
- ItemUsing the five Ws to explore bikeshare equity in Santiago, Chile(ELSEVIER SCI LTD, 2021) Tiznado Aitken, Ignacio; Fuenzalida Izquierdo, Jorge; Sagaris, Lake; Mora, Rodrigo; CEDEUS (Chile)Various studies show that bikeshare systems have positive implications for people's health, social cohesion, urban livability, and urban congestion, although many suggest bikeshare systems are not achieving equity goals, particularly regarding low-income people and women. To date, most of these studies come from cities in the Global North, the majority with well-managed governance structures and less inequality. Less is known about how well bikeshare systems work in the highly fragmented and unequal cities that characterize Latin America. Using both primary and secondary data, we analyzed equity through the five Ws of bikeshare in Santiago, Chile, exploring which population groups are using the system ('who'), travel purposes ('what') and time periods ('when'), from/to which locations ('where') and the reasons behind using this transport alternative ('why'). To do this, we used three main data sources: data from tracked trips of bikeshare cyclists (BSC) using the primary system in Santiago (Bike Santiago system run by Tembici), Santiago's Origin-Destination Survey data for own bike cyclists (OBC), and a survey of BSC. This article contributes to current knowledge about bikeshare and equity in a still underexplored Latin American context with limited bikeshare data, providing some conclusions regarding the adaptation of these systems to local contexts. In line with findings elsewhere, we found that the largest group of users consisted of educated men aged 25-45 from medium-to high-income neighborhoods, mainly using the system to travel to work. Santiago's fragmented governance has limited the placement of bikeshare systems in low-and middle-income communities and left them with few intermodal alternatives to relevant destinations. As a result, bikeshare mimics the existing inequity and economic concentration patterns that characterize Santiago's daily mobility. Based on these findings, we suggest key considerations and local adaptations that could improve, expand, and redistribute bikeshare facilities to attract currently excluded users.