Browsing by Author "Gomez Zaccarelli, Florencia Sofia"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemCaracterísticas de la investigación sobre desarrollo profesional en educación matemática y su aproximación a los aprendizajes de los estudiantes(2024) Peri Rubio, Armando José; Gomez Zaccarelli, Florencia SofiaEste estudio reporta una revisión sistemática de la literatura sobre programas de Desarrollo Profesional Docente (DPD) en Educación Matemática, enfocada en la aproximación que toman hacia los aprendizajes de los estudiantes. Para ello, se revisaron 35 artículos publicados entre 2008 y 2020 indexados en las bases de datos de WoS y Scopus. Los artículos fueron organizados según el tipo y forma de DPD analizado y, se identificó, en lo específico, su diseño, objetivos e instrumentos de investigación. Como principal resultado, 29 de los 35 artículos revisados declaran alguna mejoría en los aprendizajes de los estudiantes luego de que los docentes participaran de un programa de DPD en matemática. Destaca que solo en menos de la mitad de ellos los aprendizajes de los estudiantes eran declarados objetivo de estudio.
- ItemCo-enseñanza entre docentes de matemáticas y de educación especial para promover la argumentación en el aula(2024) Pena Rincon, Pilar Alejandra; Solar Bezmalinovic, Horacio; Gomez Zaccarelli, Florencia Sofia; San Martin Ulloa, Constanza Andrea Del Pilar; UC; Universidad Diego Portales
- ItemSuccessfully preparing future mathematics teachers for digital technology integration: a literature review(2024) Gomez Zaccarelli, Florencia Sofia; Dockendorff Aguilera, Monika EugeniaOver the last several decades, digital technology (DT) integration in teaching and learning mathematics has received considerable attention, as such integration has not led to the expected results. Teacher education is a critical factor – even more important than access to tools and devices – in technology-enhanced teaching and learning. The purpose of this literature review is to examine and systematise core findings of studies that inform mathematics teacher education that supports the integration of digital technologies. We explore key considerations in mathematics teacher education for successfully preparing Prospective Secondary Mathematics Teachers (PSMT) for digital technology integration. This review includes 25 theoretical and empirical articles found using the keywords ‘Digital Technology’ and ‘Mathematics Education’. The review explores different topics that impact teachers’ technology integration classified into six categories according to their varying nature: (1) Mathematical digital competence, (2) Empirical and theoretical justifications, (3) Stages in DT integration, (4) Pedagogies for DT integration, (5) Mathematical skills, and (6) Systemic factors. It articulates and connects several findings reported in the extant literature previously seen as isolated and disconnected.