Browsing by Author "Guiñez, Flavio"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemAlice in randomland: a resource for improving attitudes towards probability and its teaching(International Association for Statistical Education, 2021) Guiñez, Flavio; Vásquez Ortiz, Claudia Alejandra; Brito, Camila; Martinez, Salomé© International Association for Statistical Education (IASE/ISI)This article presents the results of a study aimed at examining how primary school teachers’ attitudes towards probability and its teaching are influenced by their use of an interactive story focused on sparking interest in probability and providing opportunities for learning this mathematical topic. A scale of attitudes towards probability and its teaching was applied to 40 prospective primary school teachers, before and after reading the book. This instrument was implemented with two focus groups. Preliminary results revealed significant changes in pre-service teachers’ attitudes, particularly in their feelings towards probability. This evidence attested to the potential of the book, especially considering that the participants had only studied the basics of this topic in previous courses
- ItemTensiones al enseñar inferencia estadística en la formación inicial docente(2022) Giaconi, Valentina; Montenegro, Helena; Rojas Sateler, Francisco; Catalán, Marco; Guiñez, FlavioEste estudio examina las tensiones que vivencia una formadora de profesores al enseñar inferencia estadística, tópico en el que se han reconocido diversas dificultades de enseñanza y apren-dizaje en la formación inicial del profesorado de Matemática de secundaria. Para ello, se utilizó un enfoque cualitativo de naturaleza interpretativa, donde se analizaron las reflexiones de la formadora sobre la enseñanza de una unidad de inferencia estadística registradas por medio de bitácoras y reunio-nes de amistad crítica. El análisis permitió identificar tres grandes tensiones: una de ellas relacionada con la estadística como disciplina; la segunda, vinculada a su enseñanza; y la tercera, asociada con el aprendizaje de los estudiantes. Finalmente, se discuten posibles mejoras de los procesos formativos en la formación inicial del profesorado.