Browsing by Author "Isbej Espósito, Lorena Pilar"
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- ItemDesigning feedback processes in the workplace-based learning of undergraduate health professions education: a scoping review(2024) Fuentes Cimma, Javiera Carolina; Sluijsmans, Dominique; Riquelme Pérez, Arnoldo Javier; Villagrán Gutiérrez, Ignacio Andrés; Isbej Espósito, Lorena Pilar; Olivares Labbé, María Teresa; Heeneman, SylviaBackground: Feedback processes are crucial for learning, guiding improvement, and enhancing performance. In workplace-based learning settings, diverse teaching and assessment activities are advocated to be designed and implemented, generating feedback that students use, with proper guidance, to close the gap between current and desired performance levels. Since productive feedback processes rely on observed information regarding a student's performance, it is imperative to establish structured feedback activities within undergraduate workplace-based learning settings. However, these settings are characterized by their unpredictable nature, which can either promote learning or present challenges in offering structured learning opportunities for students. This scoping review maps literature on how feedback processes are organised in undergraduate clinical workplace-based learning settings, providing insight into the design and use of feedback. Methods: A scoping review was conducted. Studies were identified from seven databases and ten relevant journals in medical education. The screening process was performed independently in duplicate with the support of the StArt program. Data were organized in a data chart and analyzed using thematic analysis. The feedback loop with a sociocultural perspective was used as a theoretical framework. Results: The search yielded 4,877 papers, and 61 were included in the review. Two themes were identified in the qualitative analysis: (1) The organization of the feedback processes in workplace-based learning settings, and (2) Sociocultural factors influencing the organization of feedback processes. The literature describes multiple teaching and assessment activities that generate feedback information. Most papers described experiences and perceptions of diverse teaching and assessment feedback activities. Few studies described how feedback processes improve performance. Sociocultural factors such as establishing a feedback culture, enabling stable and trustworthy relationships, and enhancing student feedback agency are crucial for productive feedback processes. Conclusions: this review identified concrete ideas regarding how feedback could be organized within the clinical workplace to promote feedback processes. The feedback encounter should be organized to allow follow-up of the feedback, i.e., working on required learning and performance goals at the next occasion. The educational programs should design feedback processes by appropriately planning subsequent tasks and activities. More insight is needed in designing a full-loop feedback process, in which specific attention is needed in effective feedforward practices.
- ItemFeedback: Un pilar fundamental del aprendizaje clínico(2022) Fuentes Cimma, Javiera Carolina; Ortega, Javiera; Parra, Paula; Villagrán Gutiérrez, Ignacio Andrés; Isbej Espósito, Lorena Pilar; Leiva Rodríguez, IsabelEl feedback o retroalimentación es un proceso que ha sido ampliamente estudiado ya que genera un impacto incomparable en el aprendizaje. En educación en ciencias de la salud, el feedback ha sido reconocido como una estrategia fundamental en el aprendizaje clínico. Más que la entrega de información acerca del desempeño de un estudiante, el feedback constituye un proceso del estudiante, una interacción basada en relaciones, emociones y reflexiones complejas. Lo anterior se vuelve especialmente importante en el contexto clínico, donde los estudiantes se enfrentan a un ambiente desafiante y a una cultura única, en que deben trabajar para desarrollar y demostrar competencias clínicas, integrando conocimientos, habilidades y actitudes. La exposición sistemática de oportunidades de aprendizaje se hace difícil en un contexto clínico impredecible, por lo que la incorporación de feedback de calidad, alineado con el proceso instruccional se vuelve fundamental durante la formación clínica de profesionales de la salud. El siguiente artículo tiene como propósito describir los conceptos que subyacen a una nueva reconceptualización del feedback en educación en ciencias de la salud, haciendo énfasis en las dimensiones especiales del aprendizaje clínico.
- ItemIdentificación de contenidos de pertinencia intercultural para la atención de salud para el plan de estudios de odontología(2023) Cantarutti Martínez, Cynthia Rossana; Véliz Paiva, Claudia Paz; Isbej Espósito, Lorena Pilar; Fredes Ziliani, Amanda CeciliaLa diversidad cultural en Chile y las inequidades en el acceso y calidad de la atención requiere del desarrollo de competencias culturales en los profesionales de la salud debido a las inequidades en el acceso y calidad de la atención. A nivel internacional, se ha integrado la competencia cultural en los planes de estudio de las carreras de salud, pero en Chile está en sus etapas iniciales. Métodos: Se utilizó una metodología mixta que incluyó: revisión documental (búsquedas y análisis en bases de datos y documentos oficiales), entrevistas a informantes clave y consenso de expertos. Las entrevistas se transcribieron textuales y se realizó un análisis temático utilizando el software ATLAS.ti. Resultados: La revisión documental identificó dominios, objetivos e instrumentos utilizados para medir la competencia cultural en odontología. Las entrevistas revelaron cuatro categorías principales: concepciones de salud, facilitadores y barreras, y características de los profesionales de la salud. Se elaboró un listado de contenidos y resultados de aprendizaje, evaluados y consensuados por expertos. Conclusiones: La inclusión de la competencia cultural en los planes de estudio de odontología es esencial para una atención de salud más inclusiva y culturalmente segura. Se recomienda su integración longitudinal en diversos cursos, empleando metodologías efectivas de enseñanza y evaluación. Los resultados de este estudio ofrecen una guía para identificar los conocimientos, habilidades y actitudes necesarios para formar a los profesionales de salud que finalmente deben entregar una apropiada atención de salud con pertinencia intercultural.
- ItemPortafolio en pregrado de Medicina: impacto educacional a 10 años de su implementación(2019) Reyes Placencia, Diego; Isbej Espósito, Lorena Pilar; Uribe Monasterio, Javier; Ruz Laurent, Cristian; Pizarro Rojas, Margarita; Walker Cruchaga María Rosa; Pérez Cruz, Pedro; Maldonado Morgado, Armando; Robles García, Camila; Latorre Selvat, Gonzalo; Ivanovic-Zuvic Seeger, Danisa; Figueroa, Catalina; González, Agustín; Cotoras Viedma, Petre; Núñez Palma, Carolina Verónica; Labarca L., Jaime; Riquelme, Arnoldo