Browsing by Author "Jiménez-Moya G."
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemPsicología y Pueblos Indígenas(Annual Reviews Inc., 2022) González R.; Carvacho H.; Jiménez-Moya G.© 2022 Annual Reviews Inc.. All rights reserved.La pregunta sobre la existencia de características comunes inherentes a la psicología de los pueblos Indígenas de todo el mundo ha sido objeto de mucho debate. Nosotros argumentamos que los pueblos Indígenas comparten la experiencia de la colonización, así como sus consecuencias sociales y psicológicas. Desarrollamos este argumento en cuatro secciones: (a) La historia global de la colonización y las desigualdades sociales; (b) aspectos relativos a la identidad y los procesos grupales, incluidas la transmisión intergeneracional de valores compartidos, la conexión con la naturaleza y la promoción del cambio social; (c) el prejuicio y la discriminación hacia los pueblos Indígenas y el rol que juegan los procesos psicológicos para promover relaciones positivas entre los pueblos Indígenas y no-Indígenas; y (d) el impacto del trauma histórico y del colonialismo en la cognición, la salud mental y el bienestar de los pueblos Indígenas, así como la base para el desarrollo de intervenciones exitosas que integran los conocimientos Indígenas. Por último, abordamos los desafíos futuros de la investigación sobre estos temas.
- ItemPsychology and Indigenous People(Annual Reviews Inc., 2022) González R.; Carvacho H.; Jiménez-Moya G.© 2022 Annual Reviews Inc.. All rights reserved.Whether there are common features inherent to the psychology of Indigenous peoples around the globe has been the subject of much debate. We argue that Indigenous peoples share the experience of colonization and its social and psychological consequences. We develop this argument across four sections: (a) the global history of colonization and social inequalities; (b) aspects concerning identity and group processes, including the intergenerational transmission of shared values, the connection with nature, and the promotion of social change; (c) prejudice and discrimination toward Indigenous peoples and the role of psychological processes to improve relations between Indigenous and non-Indigenous peoples; and (d) the impact of historical trauma and colonialism on dimensions including cognition, mental health, and the well-being of Indigenous peoples as well as the basis for successful interventions that integrate Indigenous knowledge. Finally, we address future challenges for research on these topics.