Browsing by Author "Milicic, Neva"
Now showing 1 - 15 of 15
Results Per Page
Sort Options
- ItemAprendizaje socioemocional en estudiantes de quinto y sexto grado : Presentación y evaluación de impacto del programa BASE(2013) Milicic, Neva; Alcalay S., Lidia; Berger Silva, Christian; Alamos, Pilar
- ItemLa autoestima en alumnos de 3º a 8º básico. Una mirada por nivel de escolaridad y género(2017) Marchant O., Teresa; Milicic, Neva; Pino García, María José
- ItemClima social escolar: una escala de evaluación –Escala de Clima Social Escolar, ECLIS–(2012) Aron, Ana María; Milicic, Neva; Armijo Rodríguez, Iván Alejandro
- ItemCompetencias socioemocionales: capacitación de directivos y docentes y su impacto en la autoestima de alumnos de 3º a 7º básico(2015) Marchant O., Teresa; Milicic, Neva; Álamos Valenzuela, Pilar
- ItemConstrucción de cuentos: ¿Qué pueden aportar al desarrollo socioemocional inclusivo?(2017) Álamos Valenzuela, Pilar; Cifuentes, Oriana; Milicic, Neva; Pizarro M., Marcelo; Rosas Díaz, Ricardo; Ulloa, Denisse; Véliz Córdova, SoledadEste artículo da cuenta de la implementación de un taller piloto para la promoción del desarrollo socioemocional de estudiantes de quinto básico a través de la creación de narrativas con contenido inclusivo. El taller consistió en 7 sesiones de 90 minutos; en cada sesión se realizaron actividades de trabajo colaborativo orientadas a la creación de cuentos. Se utilizó una metodología en dos fases: desarrollo de contenidos/herramientas de evaluación e implementación del taller. Se reportan mejores resultados en pruebas de autoestima tanto en niños identificados como tímidos así como en niños identificados como disruptivos por sus profesores. Los análisis no son concluyentes respecto del impacto global del taller sobre el desarrollo socioemocional. Es posible destacar que tanto los niños como los profesores reportaron altos niveles de satisfacción con la experiencia. Se discute el potencial del taller como experiencia significativa en el desarrollo socioemocional.
- ItemCrisis en la infancia: ¿qué piensan, sienten y dicen los niños sobre la separación de sus padres?(2012) Cifuentes, Oriana; Milicic, Neva
- ItemDesgaste profesional de los profesores y clima social escolar(2000) Milicic, Neva; Aron, Ana María
- ItemHostigamiento escolar : propuestas para la elaboración de políticas públicas(Centro de Políticas Públicas UC, 2008) Milicic, Neva; López de Lérida M., Soledad.
- ItemImpacto en los niños de un programa de desarrollo socio-emocional en dos colegios vulnerables en Chile(2013) Marchant O., Teresa; Milicic, Neva; Álamos Valenzuela, Pilar
- ItemLearning and wellbeing program for third and fourth grade students: Impact description and evaluation(FOUNDATION ADVANCEMENT PSYCHOLOGY, 2014) Berger, Christian; Milicic, Neva; Alcalay, Lidia; Torretti, AlejandraThis paper presents a program to foster socioemotional learning and wellbeing in 3rd and 4th graders, and its impact on evaluation. The program is conceptually grounded in the socioemotional learning perspective, which integrates factors both at the individual and contextual levels. Development of quality interpersonal bonding is emphasized, as is the development of the necessary socioemotional skills to achieve this goal. A quasi-experimental design was implemented which included 647 students in five private subsidized schools in Santiago, Chile. Evaluation with Anova analysis of repeated measures showed an impact of the program on students' self-esteem reported by the teacher (measured with TAE). Seemingly, the program mitigated the decrease in the perception of school social climate (measured with ECLIS), in social integration, and in academic performance, as observed in the control group. Results are discussed in terms of their implications for the development of interventions in this field. Copyright (C) 2011, Konrad Lorenz University Foundation. Published by Elsevier Espana, S.L.U.
- ItemMindfulness and Parenting : A Correlational Study of Non-meditating Mothers of Preschool Children(2016) Corthorn, Carolina; Milicic, Neva
- ItemPrograma para el bienestar y aprendizaje socioemocional en estudiantes de tercero y cuarto grado : descripción y evaluación de impacto(2014) Berger Silva, Christian; Milicic, Neva; Alcalay S., Lidia; Torretti Hoppe, Alejandra
- ItemRendimiento académico y las dimensiones personal y contextual del aprendizaje socioemocional : evidencias de su asociación en estudiantes chilenos(2014) Berger Silva, Christian; Alamos, P.; Milicic, Neva; Alcalay S., Lidia
- ItemSchool Social Climate: An instrument of evaluation(PONTIFICA UNIV JAVERIANA, FAC PSYCH, 2012) Maria Aron, Ana; Milicic, Neva; Armijo, IvanThis paper describes the design and initial validation of ECLIS, a School Social Climate Scale. This scale is a useful tool for evaluation of the main variables reported by research and the authors of the school social climate. Conceptual framework, basic psychometric characteristic and results of the experimental application in different samples of Chilean school students are reported. Criteria for analysis and interpretation of scores are included.
- ItemSocio-emotional Wellbeing in Educational Contexts: Perception of Chilean Students(UNIV NAVARRA, 2009) Berger, Christian; Milicic, Neva; Alcalay, Lidia; Torretti, Alejandra; Paz Arab, Maria; Justiniano, BernarditaThis paper presents the results of a qualitative study on socio-emotional wellbeing in Chilean students aimed at identifying, from the students' own perspective, their needs and how educational contexts foster-or not-an integrated social-emotional development. Main results show the importance of interpersonal relationships within educational contexts and how they foster affective environments and determine how each child copes with and represents his or her school experience. Lack of non-violent conflict resolution strategies and spaces characterized by optimism were identified. Finally, ways to promote school attachment between students, teachers, and the school community are discussed.