Browsing by Author "Rojas Barahona, Cristian"
Now showing 1 - 6 of 6
Results Per Page
Sort Options
- ItemExecutive functions in preschool children with and without language disorders(2017) Lepe-Martinez, Nancy; Perez Salas, Claudia; Rojas Barahona, Cristian; Ramos Galarza, CarlosThe objectives of this study were to compare the executive functions (attention, flexibility, inhibitory control, planning and working memory) of preschool children with and without language disorder and to define a profile of executive functions. The design is non-experimental for descriptive/comparative purposes. The sample consisted of 105 children. The group with language disorder was composed of 31 children and 19 girls, average age 4.68 years, of Special Language Schools. The group without language disorder was composed of 15 children and 24 girls, average age 4.98 years, of Public Schools of the city of Concepcion in Chile. The results show that there is statistically significant evidence to state that the scores obtained by children with language disorders are lower than their peers without language disorder in all the executive functions evaluated, which supports the current literature on the subject. Regarding the profile of executive functions, the function that could predict the presence of language disorder in a preschool is the executive planning function. It is interesting to continue deepening the profile of executive functions in children with language disorder and their specific relationship with the linguistic problems that these children have.
- ItemIntroducción Sección Especial. Aportes de la psicología a la educación(2016) Rojas Barahona, Cristian; Susperreguy Jorquera, Maria Ines; Jorquera, Carolina
- ItemLa Autorregulación en la Primera Infancia: Avances Desde la Investigación(2019) Caffarena Barcenilla, Carolina Andrea; Rojas Barahona, CristianExiste un robusto cuerpo de literatura que sustenta la importancia de desarrollar las habilidades de autorregulación (memoria de trabajo, atención y control inhibitorio) desde los primeros años, dada la vinculación que tiene tanto con los logros del presente como con el éxito futuro (p.e. adaptación al contexto escolar, logros académicos, participación social). Esta revisión tiene por objetivo sintetizar la información de la investigación neurocientífica en el tema de la autorregulación, entre los años 2000 y 2019, la cual ha aportado información para comprender mejor: (1) los procesos de desarrollo entre los 0 y 8 años, de cada una de estas habilidades mencionadas y (2) algunos de los factores que intervienen en este proceso. Los resultados confirman que tanto la madurez cronológica como las experiencias que tienen los niños, favorecerán el óptimo desarrollo de estas habilidades. Así también, se confirma que cada habilidad tiene su propio proceso y tiempo para emerger y consolidarse, lo que tiene una manifestación conductual y neurológica. En relación con los factores, existen algunos de orden biológico y otros contextuales o sociales que van a influir en cómo estas habilidades se desarrollan y se expresan en la vida cotidiana.
- ItemResultados de la enseñanza de estrategias de lectura y escritura en la alfabetización temprana de niños con riesgo social(2011) Villalón Bravo, Malva; Forster Marín, Carla Elvira; Cox Vial, María Del Pilar; Rojas Barahona, Cristian; Valencia Acuña, Edgar Andrés; Volante Beach, Paulo LuisIntroduction. There is substantial research literature emphasizing the positive impact of early literacy learning on school achievement, mainly in the case of children at-risk, but there aren't adequate conditions at school to develop them. Here we examine the effects of teaching reading and writing strategies on at-risk children's literacy learning (mean 5 years 3 months). Material and method: 339 at-risk Chilean children (132 in the intervention group and 207 in the comparison group) were assessed, at the beginning and the end of the school year. Teachers participated in a 1-year professional development intervention that included training and expert coaching. Results: Positive intervention effects were observed on children's knowledge of the alphabet, emergent writing and word identification. There was no effect on children's oral language outcomes. Discussion: The results were contrasted with other programs, showing the importance of training and coaching educators.
- ItemSpecial Section Introduction. Contributions of Psychology to Education(2016) Rojas Barahona, Cristian; Jorquera, Carolina; Susperreguy Jorquera, Maria Ines
- ItemValidez y confiabilidad del índice de satisfacción vital (LSI-A) de Neugarten, Havighurst & Tobin en una muestra de adultos y adultos mayores en Chile(2009) Prado Zegers, Beatriz; Rojas Barahona, Cristian; Förster Marín, CarlaSe presentan los resultados obtenidos en la estimación de la confiabilidad y la validez del Índice de Satisfacción Vital (LSI-A) de Neugarten, Havighurst & Tobin (1961, 1996). La muestra estuvo constituida por 473 adultos de 30 a 75 años (hombres y mujeres) de la Región Metropolitana de Santiago de Chile, distribuidos en tres niveles de ingreso, tres grupos de edad y tres niveles de escolaridad. Se estimó la validez de contenido, concurrente y de constructo del instrumento, definiendo 5 factores que explican el 50.62% de la varianza. La confiabilidad con alpha de Cronbach fue de 0.80 para la muestra completa, el índice varió entre 0.77 a 0.83 según edad, entre 0.77 y 0.81 según nivel educacional y entre 0.74 y 0.83 según nivel de ingreso; no se observaron variaciones según sexo (0.80).