Browsing by Author "Rosas, Ricardo"
Now showing 1 - 2 of 2
Results Per Page
Sort Options
- ItemADHD children outperform normal children in an artificial grammar implicit learning task: ERP and RT evidence(ACADEMIC PRESS INC ELSEVIER SCIENCE, 2010) Rosas, Ricardo; Ceric, Francisco; Tenorio, Marcela; Mourgues, Catalina; Thibaut, Carolina; Hurtado, Esteban; Teresa Aravena, MariaThis study focuses on Implicit learning (IL) in children One of the main debates in this field concerns the Occurrence of IL indicators in experimental settings and its manifestation in different populations In this research, we are looking for evidence of the occurrence of IL in normal children and in children with Attention Deficit Hyperactive Disorder (ADHD). based on the relationship between accuracy. reaction time and event-related potentials (ERPs). Our results show differences between the analyzed groups with respect to markets for electrophysiological activity and reaction time. but not for accuracy In consequence, we Suggest that research in IL should explore different indicators and their relationship with the cognitive processing levels involved In addition, IL might involve different forms of information processing in normal children and children with ADHD. We discuss the possible impact of these findings for future research (C) 2009 Elsevier Inc All rights reserved
- ItemConstrucción y estandarización de un instrumento de evaluación de aprendizajes esperados en educación parvularia basada en tablet.(2013) Illmer, Doyna; Rosas, Ricardo; Veliz Cordova, Soledad Del Carmen; Ramírez, María Paz; Aparicio, Andrés; Benavente, Catalina; Thibaut, CarolinaEn Chile escasean los instrumentos de evaluación de aprendizajes para párvulos que cuenten con criterios de confiabilidad y validez y que evalúen aprendizajes esenciales definidos de ese modo por el Ministerio de Educación de Chile. El objetivo de esta investigación es validar una prueba de evaluación de aprendizajes a través del juego llamada dip, sostenida en tablet. La prueba evalúa conceptos básicos relacionados con lenguaje verbal y razonamiento lógico-matemático en niños de entre tres y seis años. La prueba dip fue estandarizada con 360 niños entre tres y seis años de instituciones de diversa dependencia administrativa que ofrecen educación parvularia en la Región Metropolitana de Chile. La prueba conlleva evidencia de buena confiabilidad interna (0,7) y confiabilidad consistente por eje de aprendizajes evaluados. Asimismo, evidencia una alta correlación con una prueba de evaluación de competencias lectoras iniciales (0,7) y una correlación moderada con una prueba de aprendizajes en formato tradicional (0,5)