Browsing by Author "Wenzel Acuña, George Alfons"
Now showing 1 - 3 of 3
Results Per Page
Sort Options
- ItemParticipation of Demand Response Aggregators in Electricity Markets: Optimal Portfolio Management(2018) Henríquez Auba, Rodrigo Martí; Wenzel Acuña, George Alfons; Olivares Quero, Daniel; Negrete Pincetic, Matías AlejandroDemand response (DR) is a versatile way of providing flexibility in power systems. In order to manage the flexibility of a large number of scattered DR resources, in the context of electricity markets, they must be aggregated by a new participant called the DR aggregator. This paper presents an optimization model to determine the optimal operation of a DR aggregator that manages a portfolio of DR programs in wholesale electricity markets. The aggregator is considered to be a strategic participant in the real-time market. The portfolio is composed of various contracts of load curtailment and flexible loads that can be executed for hourly load change. Uncertainty of market prices and balancing requirements are represented through a set of scenarios based on historical data. The proposed model is a stochastic bi-level mathematical program that is reformulated as a mixed-integer linear program. Several case studies with numerical results are presented.
- ItemPortfolio Design of a Demand Response Aggregator With Satisficing Consumers(2019) Salah, F.; Henríquez Auba, Rodrigo Martí; Wenzel Acuña, George Alfons; Olivares Quero, Daniel; Negrete Pincetic, Matías Alejandro; Weinhardt, C.This paper studies the impact of consumer behavior on the portfolio design of a demand response (DR) aggregator. Consumer behavior is modeled using elements of satisficing theory. We develop an optimization model to decide the optimal portfolio of DR contracts for an aggregator participating in the electricity market. In our model, the aggregator must pay a premium to enable the participation of consumers who have a certain aspiration threshold, below which they will not participate. Thus, the proposed model determines the premiums to be offered to consumers in order to obtain a DR portfolio that maximizes the aggregators operating surplus while satisfying the aspirations of participating consumers. Several simulations are performed to obtain insights on the value of the DR resource, and the importance of parameters used to model the consumer behavior.
- ItemReal-time strategies for an electric vehicle aggregator to provide ancillary services(2016) Wenzel Acuña, George Alfons; Negrete Pincetic, Matías Alejandro; Olivares Quero, Daniel; Pontificia Universidad Católica de Chile. Escuela de IngenieríaLas estrategias de control en tiempo real, en el contexto de la tecnología vehicle-togrid (V2G), son necesarias para permitir el uso de flotas vehículos eléctricos (EVs), mediante sus baterías, para proveer servicios complementarios a los sistemas eléctricos de potencia. En este trabajo se desarrollan herramientas para administrar la carga y descarga de las baterías de una flota, con el objetivo de seguir una señal de control automático de generación (AGC) cuando los vehículos se usan de forma agregada. Se propone un controlador en tiempo real basado en optimización convexa, que considera la eficiencia bidireccional de carga de las baterías, y se extiende para estudiar el efecto de mirar hacia el futuro con control predictivo (MPC). Se introducen diferentes niveles de complejidad al controlador, mediante el uso de aproximaciones y/o relajación de restricciones, que son válidas bajo condiciones suficientes que son indicadas. Simulaciones muestran que los controladores más complejos mejoran el error en el seguimiento de la señal AGC, al comparar con algoritmos alternativos, así como también la capacidad de regulación y el impacto en el cycling de las baterías. Sin embargo, enfrentan una disyuntiva entre facilidad de implementación y rendimiento.