3.12 Tesis doctorado
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- ItemLa ambigüedad de la técnica : comprensión de la técnica en la perspectiva de su ambigüedad, en la teología de la mediación de Paul Tillich.(2011) Niño de Zepeda Gumucio, Rafael; Silva Gatica, Sergio; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de Teología
- ItemLa resurrección de Jesús como plenificación del existencial crístico. Un aporte de la teología de Juan Alfaro a la antropología teológica contemporánea(2024) Espinosa Arce, Juan Pablo; Berríos Medel, Fernando; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de TeologíaLa tesis que el lector tiene en sus manos tiene como propósito estudiar el pensamiento del teólogo jesuita español Juan Alfaro, en particular la cuestión de la resurrección de Jesús como plenitud del existencial crístico, de la cual surge una comprensión particular en torno al ser humano. A partir de esta mirada antropológica, se busca aportar algunas pistas y reflexiones al desarrollo de la antropología teológica contemporánea. A partir de la lectura y del análisis de la obra del mencionado teólogo, la investigación pretende recorrer el camino argumentativo de Juan Alfaro, el cual comienza desde el dato antropológico y filosófico para, desde él, transitar a una profundización teológica en orden al diálogo de la cristología con la antropología. Es por ello que la presente tesis trabaja sobre los elementos constitutivos de la propuesta del teólogo jesuita español, con el fin de reconocer, en sus aportes, una fuente sugerente de inspiración y construcción de una inteligencia teológica significativa para este tiempo. En particular, dicha significación tiene que ver con el carácter pascual de la existencia humana, vivida en el presente, y con la representación del existencial crístico, plenificado por la resurrección de Jesús, como la fuerza que anima los procesos de transformación y progreso de las relaciones humanas, de la historia y del mundo.
- ItemMapping youth religiosity in Santiago de Chile: contributions to the theological and pastoral reflection on youth and transcendence(2022) Cerda-Planas, Catalina; Silva Soler, Joaquín; Ziebertz, Hans-Georg; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de TeologíaThis dissertation aimed to generate new and more complex knowledge regarding youth religiosity in Santiago de Chile as a contribution to the theological and pastoral reflection on youth and transcendence. Following Van der Ven’s proposal on empirical theology, an empirical-theological study was developed, guided by three main research questions: (1) How is youth religiosity in Santiago de Chile today configured? (2) What personal and social factors influence the current youth religiosity in Santiago de Chile? (3) What contributions and questions do this new knowledge about youth religiosity in Santiago de Chile hand out for theology and the Catholic Church’s pastoral reflection on youth and evangelization? Religiosity –the guiding concept– was defined as an individual’s fundamental experience regarding vertical transcendence(s), namely, a supra-human kind of transcendence, and empirically studied among 15- and 16-year-old secondary school students, both male and female, contacted through non-confessional and Catholic schools within the big city of Santiago. Considering Glock’s, Stark’s, and Fukuyama’s multidimensional approaches, five dimensions of religiosity were explored: beliefs, events of contact, practices, consequences in daily life, and groups of references. Moreover, following an attributional approach, i.e., respecting that the experiences are “deemed” religious by the participants themselves, and the need to develop a new and more adequate instrument for the study of the topic in Chile, the “Exploratory Sequential Design” was selected, combining qualitative and quantitative research approaches. The results allowed describing in more detail how Chilean youngsters understand and experience transcendence and were, therefore, a relevant input to the until now available knowledge in Chile. They were also a valuable contribution to understanding better the current expressions of the religious dimension of human life, enriching the theological work in dialogue with “lived religion” and identifying some “problematic” issues that should be further reflected by theology. Finally, the findings also help the Church better understand the context in which it develops its evangelizing task and some clues to improving it by considering youngsters’ experience of transcendence more broadly.