Browsing by Author "Dockendorff Aguilera, Monika Eugenia"
Now showing 1 - 4 of 4
Results Per Page
Sort Options
- ItemA forecasting system for movie attendance(2013) Marshall Rivera, Pablo; Dockendorff Aguilera, Monika Eugenia; Ibáñez, Soledad
- ItemICT integration in mathematics initial teacher training and its impact on visualization: the case of GeoGebra(2018) Dockendorff Aguilera, Monika Eugenia; Solar Bezmalinovic, Horacio
- ItemNúmero de alumnos por curso: un estado del arte(2015) Dockendorff Aguilera, Monika Eugenia; Gutiérrez Cofré, Gabriel; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónPartiendo de la gran relevancia que ha tenido el impacto del número de alumnos por curso en el debate de política educativa internacional y sus futuras implicancias a nivel nacional, este trabajo describe y explica las principales dificultades y hallazgos en este ámbito. Basado en una amplia revisión de la literatura disponible, organiza y analiza la información proporcionando un ordenamiento que permite una comprensión global del tema. Primero intenta aclarar desde una perspectiva metodológica, las fuentes de discrepancia y confusión que han alimentado la gran cantidad de investigaciones con resultados inconclusos y mixtos. Se describen los principales hallazgos provenientes de las dos líneas de investigación que se han delineado en los últimos 30 años: la más antigua y principal establece relaciones causales entre la reducción del tamaño del curso y los resultados académicos medidos como puntajes de test. Un enfoque alternativo y más reciente examina el impacto de la medida en los procesos de aula, distinguiendo las variables que explican los beneficios de la intervención. Entendiendo que los cursos reducidos ofrecen mejores oportunidades de aprendizaje pero que no causan una mejor enseñanza, se identifican las circunstancias bajo las cuales esta intervención surte el mayor efecto. Finalmente se plantean algunas conclusiones y desafíos para el desarrollo de la investigación en Chile.
- ItemSuccessfully preparing future mathematics teachers for digital technology integration: a literature review(2024) Gomez Zaccarelli, Florencia Sofia; Dockendorff Aguilera, Monika EugeniaOver the last several decades, digital technology (DT) integration in teaching and learning mathematics has received considerable attention, as such integration has not led to the expected results. Teacher education is a critical factor – even more important than access to tools and devices – in technology-enhanced teaching and learning. The purpose of this literature review is to examine and systematise core findings of studies that inform mathematics teacher education that supports the integration of digital technologies. We explore key considerations in mathematics teacher education for successfully preparing Prospective Secondary Mathematics Teachers (PSMT) for digital technology integration. This review includes 25 theoretical and empirical articles found using the keywords ‘Digital Technology’ and ‘Mathematics Education’. The review explores different topics that impact teachers’ technology integration classified into six categories according to their varying nature: (1) Mathematical digital competence, (2) Empirical and theoretical justifications, (3) Stages in DT integration, (4) Pedagogies for DT integration, (5) Mathematical skills, and (6) Systemic factors. It articulates and connects several findings reported in the extant literature previously seen as isolated and disconnected.