Browsing by Author "Valencia Acuña, Edgar Andrés"
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- ItemAcquiescence, instructor's gender bias and validity of student evaluation of teaching(2020) Valencia Acuña, Edgar Andrés
- ItemAulas inclusivas en educación superior : creencias y prácticas en la formación de formadores(2022) Piffre de Voban Barrón, Nicole; Valencia Acuña, Edgar Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónEl presente estudio tiene como objetivos describir las creencias de docentes que imparten clases en primer año de la Carrera de Pedagogía de Educación Básica en torno al concepto inclusión en el aula y explorar sus prácticas metodológicas y evaluativas, considerando la diversidad de estudiantes que enfrentan en este contexto. La metodología utilizada en este estudio fue cualitativa, con una muestra de cinco docentes de distintas universidades privadas de la Región Metropolitana de Chile. Para la recolección de datos, en primera instancia, se definieron dimensiones basadas en la guía de Diseño Universal de Aprendizaje (DUA), estudios relacionados a metodologías activas y evaluación formativa, para poder conducir la elaboración de la entrevista semi- estructurada, la cual fue validada por cuatro jueces expertos. Los resultados arrojados muestran que pese a que la experiencia académica de los participantes respecto a la inclusión educativa es heterogénea, la percepción de de este grupo de formadores refleja criterios comunes especialmente en su concepción. Sin embargo, las diferencias pesquisadas, tiene relación con el manejo de estrategias didácticas asociadas a metodologías activas y su contribución en la participación y motivación de los estudiantes. Otro de los hallazgos se relaciona a cómo se aborda la evaluación formativa considerando el impacto que esta tiene en el aprendizaje de los estudiantes y la toma de decisiones pedagógicas. Existe consenso entre los participantes respecto a los beneficios de ésta, especialmente desde la perspectiva del estudiante, pero los reportes revelan falta de sistematicidad en la retroalimentación y carencia de información respecto a las contribuciones que estas proveen a la mejora y toma de decisiones pedagógicas. En síntesis, las narraciones, experiencia y formación académica de los docentes en este estudio revelan que a mayor formación académica en el campo de la inclusión, diversidad y evaluación de los aprendizajes, la práctica de la docencia se torna más eficiente, flexible y reflexiva en un escenario diverso e inclusivo.
- ItemHow Valid Are the Content Knowledge and Pedagogical Content Knowledge Test Results of the Teacher Professional Development System in Chile?(Springer Nature Switzerland, 2021) Valencia Acuña, Edgar Andrés; Kluttig, Martha; Rodríguez, Beatriz; Manzi, Jorge; García, María Rosa; Taut, Sandy; Pontificia Universidad Católica de ChileTeacher policies in Chile often deem content knowledge (CK) and pedagogical content knowledge (PCK) as essential dimensions of teaching quality. The measurement of CK and PCK started in 2002, with two voluntary teacher evaluation programs. CK and PCK gained greater relevance with the National System for the Recognition and Promotion of Teachers’ Professional Development (Teacher Career System, TCS) in 2016. TCS is a mandatory nation-wide policy defining the career paths of educators serving in publicly funded schools. Shortly after the first evaluation process, this chapter attempts to examine critical aspects related to the validity of the CK-PCK test results. Validity is a requirement to justify the high-stakes nature of the test. Along with a description of the policy context and measurement process, the chapter proposes seven assumptions underlying the appropriate use of the test results for the decisions the teacher evaluation program seeks to inform. The chapter discusses how reasonable five out of the seven assumptions are and offers a formative judgment of the validity of the CK-PCK test results. Finally, the chapter offers guidelines for a summative validation agenda discussing various ways of improvement of the mandatory measurement of CK and PCK in Chile
- ItemMedical education reform in Tajikistan: comparison of the conventional one-year family medicine residency program and the new two-year residency program for postgraduate medical education(2021) Bohle, Leah F.; Valencia Acuña, Edgar Andrés; Ross, Greta; Dzhabarovna, Davlyatova D.; Yarbaeva, Shakhlo N.; Kasymova, Zukhra A.; Prytherch, HelenAbstract Introduction The last two decades have seen a shift in former Soviet countries from highly specialized to more family medicine-focused systems. Medical education has slowly adjusted to these reforms, although the region is still at risk to have a chronic shortage of family doctors. This paper presents the evaluation of a new post-graduate family medicine program in Tajikistan, focused on competency-based training. The findings are relevant for policy makers, international organizations and practitioners participating in similar medical education reform programs. Methods We employed a quasi-experimental control group design and compared intervention residents, control group residents with traditional training, and 1st year residents with no training in two outcomes, clinical knowledge and competencies. We employed two objective measures, a written multiple-choice question test (MCQT) and an Objective Structured Clinical Examination (OSCE), respectively. We report reliability and validity of the measures along with ANOVA, planned contrasts and effect size estimates to examine differences across groups. Results We found statistically significant differences in both clinical knowledge and competencies between intervention and control groups. We also detected a large intervention effect size. Participants in the intervention outperformed control group participants in the two measures. Our analysis suggests that intervention and control group participants are comparable in terms of initial knowledge and competencies, strengthening the argument that the intervention caused the improvement in the program outcomes. Discussion Receiving tailored training and structured opportunities to practice knowledge and competencies in clinical settings have a positive effect on the education of family medicine doctors in Tajikistan. Our results support curriculum reform and investment in medical education in the form of longer and supervised on-the-job preparation designed to be more in line with international standards. We discuss suggestions for future studies and potential requirements to inform replicability in other countries. Conclusion Family medicine is well recognized as central to health systems throughout the world, but high quality residency training lags behind in some countries. Our study showed that investing in family medicine residency programs and structured training is effective in increasing critical clinical competencies. We encourage promoting comprehensive post graduate family medicine doctor training so that the goals of a family medicine centered health system are attainable.
- ItemPrácticas y experiencias de retroalimentación sostenible desde la perspectiva de profesores de estudiantes de primer año universitario(2022) Bustos Riquelme, Aníbal David Alejandro; Valencia Acuña, Edgar Andrés; Pontificia Universidad Católica de Chile. Facultad de EducaciónLa retroalimentación ocurre como respuesta a un proceso formativo de evaluación, con la finalidad de discutir la forma en que se ha llevado a cabo la tarea, y así evaluar y mejorar el desempeño (Zong et al, 2021). Cuando este proceso se debe llevar bajo circunstancias poco favorables (número alto de participantes en un curso, estudiantes de primer año universitario, falta de tiempo para la planificación de los comentarios), la retroalimentación puede resultar en menos aprendizajes. Nuevas propuestas de retroalimentación sostenible han sido entregadas, como la Retroalimentación Dialógica entre pares (Er et al, 2021), cuyas características responden a algunos situaciones como el número de estudiantes, la falta de tiempo, o la incapacidad de monitorear el seguimiento de todos con los limitados recursos existentes. El presente trabajo final de egreso busca examinar experiencias de retroalimentación sostenibles en docentes de inglés realizando clases a estudiantes universitarios de primer año en una universidad Chilena, visto desde la óptica del marco metodológico de Retroalimentación Dialógica entre Pares. La evidencia obtenida a través de entrevistas semi estructuradas sugieren que existen prácticas actuales y creencias que no necesariamente se ajustan a prácticas sostenibles, y que muchas veces se ven limitadas por elementos del trabajo en par, el uso del diálogo, o el establecimiento de metas. Sugerencias son aportadas posteriormente, y un posicionamiento profesional se despliega al final de este trabajo.
- ItemResultados de la enseñanza de estrategias de lectura y escritura en la alfabetización temprana de niños con riesgo social(2011) Villalón Bravo, Malva; Forster Marín, Carla Elvira; Cox Vial, María Del Pilar; Rojas Barahona, Cristian; Valencia Acuña, Edgar Andrés; Volante Beach, Paulo LuisIntroduction. There is substantial research literature emphasizing the positive impact of early literacy learning on school achievement, mainly in the case of children at-risk, but there aren't adequate conditions at school to develop them. Here we examine the effects of teaching reading and writing strategies on at-risk children's literacy learning (mean 5 years 3 months). Material and method: 339 at-risk Chilean children (132 in the intervention group and 207 in the comparison group) were assessed, at the beginning and the end of the school year. Teachers participated in a 1-year professional development intervention that included training and expert coaching. Results: Positive intervention effects were observed on children's knowledge of the alphabet, emergent writing and word identification. There was no effect on children's oral language outcomes. Discussion: The results were contrasted with other programs, showing the importance of training and coaching educators.