ANID
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing ANID by browse.metadata.fuente "SIPA"
Now showing 1 - 20 of 73
Results Per Page
Sort Options
- ItemA Survey on Deep Learning and Explainability for Automatic Report Generation from Medical Images(2022) Messina, Pablo; Pino, Pablo; Parra Santander, Denis; Soto Arriaza, Álvaro Marcelo; Besa, Cecilia; Uribe Arancibia, Sergio A.; Andía Kohnenkampf, Marcelo Edgardo; Tejos Núñez, Cristián Andrés; Prieto Vásquez, Claudia; Capurro, Daniel
- ItemAccessibility Indicators for the Geographical Assessment of Transport Planning in Latin-America Metropolitan Area(MDPI, 2021) Martínez, Marcela ; Rojas Quezada, Carolina Alejandra; Condeço-Melhorado, Ana; Carrasco, Juan Antonio; CEDEUS (Chile)Accessibility represents a key element in strengthening developed regions in terms of investment in transportation infrastructure. Accessibility is also an equity indicator to measure the ease with which a specific location achieves desired outcomes as well as the spillover effect; traditionally, these effects have been analyzed with econometric and engineering techniques, rather than from the perspective of geographical studies. The purpose of this research is to measure the spillover effects and the territorial cohesion of Infrastructure Regional Planning (PRI) for the Latin American metropolitan area of Concepción (MAC), Chile. To meet this purpose, locational and network efficiency indicators of spatial accessibility were calculated using network analysis in GIS. The results showed that the improvements differ according to the accessibility indicator employed; however, they generally showed benefits in consolidated urban centers and corridors near investment and industrial areas. In contrast, more distant and rural areas presented limited and irregular benefits.
- ItemAdmiramos la foto de un hombre blanco. Entrada y salida del racismo en Chile según Perro Bomba(2023) Sepúlveda Eriz Magda; Departamento de Humanidades de la Universidad Andrés BelloLa película Perro bomba (2019) representa cómo el racismo entra en el discurso social y cómo un afectado puede huir de la discriminación. El protagonista discute el régimen de visibilidad etnocéntrico, pues postula que la fotografía con imágenes de blancos ha desempeñado un papel importante en el racismo. A su vez, la secuencia narrativa marca la discriminación chilena y haitiana, las que terminan arrojando al personaje principal a una casa okupa, donde existe realmente una comunidad, que no teme enfrentarse a las leyes del país y que se constituye en el único refugio frente al racismo. La película no solo representa esta salida al racismo, sino, además, ella misma no es racista en tanto expone y valora el patrimonio haitiano en Chile. En relación con el patrimonio, la sonoridad de la película nos hace escuchar el creole y la música haitiana y, respecto de la imagen, nos permite visualizar otras formas de autorrepresentación física, donde las trenzas y los bailes son parte central de la belleza. Dado este levantamiento del patrimonio, el filme no solo convierte la migración en un tema, sino que ella misma hace migrar los significantes sonoros y visuales del cine chileno hacia las materialidades haitianas en Chile.
- ItemAlma aristotélica e mente contemporânea: divergências e convergências de um problema difícil(Editora Fi, 2022) Boeri, Marcelo D.
- ItemArchivo Fílmico UC: Aproximaciones a la representación audiovisual universitaria 1964-1977Foxley, Susana; Urrutia Neno, Carolina; Vergara, XimenaSomos una colección de contenidos audiovisuales gratuitos, creados por alumnos y profesores de los centros de formación Instituto Fílmico, Escuela de Arte de la Comunicación y Dirección Audiovisual de la Pontificia Universidad Católica de Chile. Somos un archivo vivo que almacena cuatro décadas de producciones disponibles para ti: estudiante, profesor, creador, investigador y amante del audiovisual chileno.
- ItemAre the school choices of indigenous students affected by discrimination? Evidence from Chile(2023) Hofflinger, Álvaro; Villalobos, Cristóbal; Cárdenas, Loreto; Treviño Villarreal, Juan ErnestoA common criticisms of school choice programs is that, instead of improving student achievement, they would increase school segregation. Parents may use different criteria to choose a school, such as proximity, school quality, or the school's ethnic/racial composition. As a result, the system would be segregated based on the parent's preferences. This research examines the school preferences of indigenous parents and whether ethnic discrimination influences their decision-making process. Longitudinal national-level data from Chile were analyzed using OLS with fixed effects. The results show that indigenous students, particularly those who have suffered ethnic discrimination in middle school, prefer high schools with a higher percentage of indigenous students. Furthermore, it was found that the level of acts of discrimination occurring in middle schools increases as the percentage of indigenous students rises. However, when the proportion of indigenous and non-indigenous students is similar, indigenous students are less likely to face discrimination.
- ItemArgumentative orchestration in the mathematical modelling cycle in the classroom(2022) Solar Bezmalinovic, Horacio; Ortiz, Andrés; Arriagada Jofre, Victoria Paz; Deulofeu, Jordi; Universidad Católica de la Santísima Concepción; Universidad Autónoma de Barcelona; UCGiven the importance of modelling in mathematics classrooms, and despite the extensive body of research on teacher support for promoting the mathematical modelling cycle in the classroom, authors have overlooked how teacher support for argumentation can contribute to this cycle. This study is aimed at characterizing teacher support for argumentation in the mathematical modelling cycle in the classroom. We analyzed 10 class episodes taken from the cases of two teachers, Soledad and Ángeles. The episodes were analyzed considering teacher support for argumentative orchestration (communicative strategies and pattern recognition). In the two cases studied, we found that argumentative orchestration exhibited different types of overall presence and recurrence throughout the stages of the mathematical modelling cycle, with communicative strategies being more present across the board and more recurrent in the mathematical modelling cycle than pattern recognition strategies
- ItemArica, 1950-80: la forma urbana del desarrollo. Estructura y lógica de partes en el crecimiento extensivo(2019) Torrent, HoracioLa ponencia presenta las formas que asumió la configuración del crecimiento extensivo de una ciudad de tamaño medio, empleando los instrumentos del análisis urbano para la identificación de los proyectos –básicamente urbano residenciales- que propendieron a la configuración de una ciudad de partes. Arica, constituyó entre los años cincuenta y setenta, un laboratorio particular en el que se caracterizó esta relación entre arquitectura y ciudad de manera excepcional. Se presentan así los crecimientos de la planta urbana, y el análisis de una serie de proyectos de vivienda que propusieron el crecimiento expansivo, en directa relación con las lógicas internas a cada porción o parte y una lectura interpretativa del tejido, en correlación con los planes que trataron de controlar el desarrollo urbano.
- ItemAssessment of Early Childhood Mental Health in Immigrant and Local Children in Chile(2022) Narea Biscupovich, Marigen Soledad; Caqueo Urízar, Alejandra; Torres Irribarra, David; Treviño Villarreal, Juan Ernesto; Flores, Jerome; Gutiérrez Rioseco, JavieraLittle is known about mental health during early childhood and differences in mental health problems between migrant and local preschool children in Chile. This research aimed to study the early mental health of children and disparities in mental health indicators between immigrant and local children in the context of a middle-income country. Parents and teachers assessed immigrant (n = 120) and non-immigrant (n = 383) children between 3 and 4 years old with the Sistema de Evaluación de Niños y Adolescentes (Child and Adolescent Evaluation System, SENA). A multivariate analysis of covariance (MANCOVA) was used to study both main and interaction effects while controlling for the clustering of children on center-based care. Results show that immigrant parents tended to report more internalizing problems than locals’ parents did in terms of depression, anxiety, and somatic complaints. Also, they reported more attention problems, developmental delay, unusual behavior, rigidity, and isolation in immigrant children. However, teachers’ assessments regarding immigrant children were similar to non-immigrant children’s evaluations in many cases. Finally, girls presented fewer emotional and behavioral problems than boys. Our study shows the importance of assessing mental health during early childhood, especially in immigrant children, and the difficulty of carrying out this evaluation through different information sources from parents and early childhood teachers.
- ItemAssociation between obesity and atopic dermatitis in children: A case-control study in a high obesity prevalence population(2022) Iturriaga, Carolina; Bustos, María Francisca; Le Roy, Catalina; Rodríguez, Rocío; Cifuentes, Lorena; Silva-Valenzuela, Sergio; Vera-Kellet, Cristián; Cristi, Francisca; Pérez-Mateluna, Guillermo; Cabalín, Carolina; Hoyos-Bachiloglu, Rodrigo; Camargo Jr., Carlos A.; Borzutzky Schachter, ArturoBackground/Objective: Atopic dermatitis (AD) is a chronic inflammatory skin disease. Research suggests an association between obesity and AD, although evidence is lacking from Latin American populations. This study evaluated the association of obesity with AD in children from Chile, a country with high obesity prevalence. Methods: A case-control study was performed in children with active AD (cases) and healthy controls (HCs) from Santiago, Chile. Body mass index was evaluated by z-score (z-BMI), with overweight defined as z-BMI ≥+1 and <+2, and obesity as z-BMI ≥+2. Abdominal obesity was defined by a waist circumference-to-height ratio (WHR) ≥0.5. AD severity was evaluated by Scoring AD (SCORAD) index. Results: A total of 174 children with AD and 101 controls were included. AD patients had similar overweight (27% vs. 28%) and obesity (21% vs. 26%) rates as HCs (p = .65). Abdominal obesity rates were also comparable (64% vs. 62%, p = .81). In sex-specific analyses, girls with AD had higher abdominal obesity rates than HCs (71% vs. 53%, p < .05) while boys with AD had lower abdominal obesity rates than HCs (53% vs. 75%, p = .03). Among children with AD, higher z-BMI or WHR did not correlate with higher SCORAD, eosinophil counts or total IgE. Conclusion: In our study, Chilean children with AD had high but similar rates of obesity as HCs, but showed sex-specific associations of abdominal obesity and AD. Further research is needed to evaluate these associations and the roles that weight excess and weight loss could play in the pathogenesis and treatment of AD.
- ItemCaracterización sobre explicaciones de docentes en servicio acerca de la noción científica de disolución(2022) Quintanilla Gatica, Mario R.; Mercado Baeza, Marcelo EduardoEn este trabajo presentamos y discutimos las directrices teóricas y metodológicas de una experiencia experimental con profesorado de ciencias en ejercicio de diferentes establecimientos educacionales de Chile, que tuvo por finalidad identificar y caracterizar las explicaciones sobre el modelo de disolución a partir de la elaboración de narrativas personales. Ello durante un curso de desarrollo profesional docente en el que se propició la reflexión sobre la relevancia del lenguaje en la interpretación de los fenómenos experimentales. Los resultados dejan en evidencia la coexistencia de tipologías diversas de explicación científica en tres niveles: el microscópico, el macroscópico y el simbólico, que se expresa en la emergencia de cuatro perfiles explicativos sobre el fenómeno de la disolución., lo que se debería en parte a la diversidad del profesorado que participó en el estudio, conocimiento restringido de la relevancia del lenguaje para comunicar ideas científicas y un acentuado énfasis en los procesos descriptivos y microscópicos acerca de las disoluciones.
- ItemChange in early childhood classroom interaction quality after a professional development programme(2021) Torres Faúndez, Elisa Teresita; Narea Biscupovich, Marigen Soledad; Mendive Criado, Susana; UC
- ItemChilean EFL student teachers and social justice: ambiguity and uncertainties in understanding their professional pedagogical responsibility(2022) Barahona, Malba; Ibaceta Quijanes, XimenaProfessional pedagogical responsibility (PPR) for teachers does not only mean to meet deadlines or attend meetings, but also to be conscious of how their actions can contribute to challenging inequities in society. Thus, it is imperative that teachers of English embrace the responsibility of teaching English as a tool to promote social justice. This article reports on a qualitative study to understand how seven pre-service teachers developed a sense of PPR and to what extent participants' discourse revealed a sense of social justice. Data were collected through a number of semi-structured interviews that required participants to reflect on different practicum experiences and expectations for their future work as teachers of English. The results demonstrated different degrees of PPR ranging from resistance to high levels of agency. These different degrees were shaped by personal drives such as preservice teachers' motives for teaching English, but also by social and contextual factors such as expectations and requirements of the practicum. The outcomes also suggested that most preservice teachers were unaware of their role as change agents. The paper concludes with implications on how the integration of a social justice perspective in initial English language teacher education programmes can strengthen their professional responsibility.
- ItemCicero and his Clamorous Silences: Was he fair enough with the Epicureans and their Ethical and Political Views?(2022) Aoiz, Javier; Boeri, Marcelo D.If our knowledge of Epicurean philosophy depended exclusively upon the information conveyed by their adversaries, we would be practically unaware of the political component of the Epicurean study of nature (φυσιολογία), and of the political considerations that grounded the Epicurean way of life. This paper shows how Cicero omits some elements of Epicureanism that are crucial to understanding how political reflection was integrated into Epicurean philosophy. We argue that Cicero consciously omits important details of Epicurean arguments regarding ethics and politics and includes some silences that can be described as «clamorous». By bypassing the crucial interconnection between political theory and the Epicurean study of nature, Cicero includes passing reference to Epicurean contractualism and he does not set out the Epicurean theoretical framework in which it was originally inscribed.
- ItemCimientos del centenario: el hormigón en tres edificios de Santiago de Chile a comienzos del siglo XX(2021) Vásquez Z., Claudio; Pérez Oyarzún, Fernando; Booth, Rodrigo; Muñoz Lozano, YolandaEl artículo aborda la introducción del hormigón armado en tres edificios públicos significativos de la ciudad de Santiago, como contribución a la historia de este material en Chile. El texto analiza el rol jugado por el hormigón como material artificial y sus vinculaciones al desarrollo científico y técnico de la industria de la construcción. Las condiciones materiales y productivas, los actores técnicos e institucionales y las circunstancias económicas y sociales son considerados en el análisis. Concretamente, se revisan los casos del Museo y Escuela de Bellas Artes, el Palacio de los Tribunales de Justicia y la Biblioteca Nacional.
- ItemClase social y estrategias parentales de apoyo a los estudiantes en pandemia. Resultados para Chile del International COVID-19 Impact on Parental Engagement Study(2021) Treviño Villarreal, Juan Ernesto; Miranda Riquelme, Catalina; Hernández Vejar, Macarena; Villalobos D., CristóbalLa irrupción de la pandemia (Covid-19) y el tránsito a la educación remota posiciona a las familias en el proceso y experiencia educativa de sus hijos e hijas como uno de especial importancia (Bonal & González, 2020). El objetivo del artículo es explorar las prácticas educativas de la clase media-profesional chilena en período de crisis sanitaria. Para ello se utiliza la base de datos del estudio transnacional, International COVID-19 Impact on Parental Engagement Study (ICIPES) que agrupó a 23 países. En el caso chileno se recogieron 1.597 respuestas que permitieron describir las prácticas educativa ejecutadas por los grupos sociales, además, de testear la relación entre ambas variables. Se concluye que existe un involucramiento parental transversal en el proceso y experiencia de aprendizaje durante la pandemia. Sin embargo, hay diferencias en las prácticas educativas. Mientras los padres y madres no profesionales buscan prácticas de fortalecimiento educativo, aquellos que componen el grupo profesional priorizan la participación del menor en actividades extra-educativas que estimulen su aprendizaje cognitivo. Además, algunas prácticas educativas formales y no formales están asociadas con la clase social de las familias y, por ende, reafirma la desigualdad educativa que se reproduce según los recursos económicos que tiene una persona.
- ItemCoastal Wetlands: Ecosystems Affected by Urbanization?(2020) Rojas Quezada, Carolina Alejandra; Novoa, Vanessa; Rojas, Octavio; Ahumada-Rudolph, Ramón; Sáez, Katia; Fierro, Pablo; CEDEUS (Chile)Coastal wetlands are ecosystems that provide multiple benefits to human settlements; nonetheless, they are seriously threatened due to both a lack of planning instruments and human activities associated mainly with urban growth. An understanding of their functioning and status is crucial for their protection and conservation. Two wetlands with different degrees of urbanization, Rocuant-Andalién (highly urbanized) and Tubul-Raqui (with little urbanization), were analyzed using temperature, salinity, dissolved oxygen, pH, turbidity, granulometry, fecal coliform, and macroinvertebrate assemblage variables in summer and winter. In both wetlands marked seasonality in salinity, temperature and sediment texture classification, regulated by oceanic influence and changes in the freshwater budget, was observed. In the Rocuant-Andalién wetland, the increases in pH, dissolved oxygen, gravel percentage, and coliform concentration were statistically significant. Urbanization generated negative impacts on macroinvertebrate assemblage structure that inhabit the wetlands; greater richness and abundance (8.5 times greater) were recorded in the Tubul-Raqui wetland than in the more urbanized wetland. The multivariate statistical analysis reflects the alteration of these complex systems.
- ItemComercio informal en Santiago. Pistas etnográficas para el reconocimiento de una práctica urbana(2019) Matus Madrid, Christian; Montes Marín, MartínEl presente artículo constituye una reflexión sobre la persistencia del comercio informal como práctica urbana que forma parte relevante de la vida de los centros de las ciudades chilenas y latinoamericanas. Se fundamenta en una aproximación etnográfica al tema desarrollada por los autores en el marco de un estudio realizado en 2015 para el Ministerio de Economía, que tuvo como escenario la comuna de Santiago. En base a una metodología cualitativa, que combinó observaciones etnográficas, entrevistas semi-estructuradas y grupos de conversación con comerciantes informales y otros actores asociados, se indagó en las motivaciones que dan sentido al trabajo informal, y las múltiples estrategias con las que operan los comerciantes informales para eludir las políticas de control que los persiguen. Se plantea que un abordaje exitoso del comercio informal, por parte de la política pública, requiere de una comprensión integral de sus dimensiones económicas, históricasy culturales, que valore su aporte a la economía e impacto positivo en el espacio público. Como conclusión se propone establecer una estrategia de convivencia con el comercio informal, más que una política de control y represión, de modo de reconocer su aporte económico, social y cultural, haciéndolo partícipe del ordenamiento del espacio público.
- ItemComunicación visual a través de la portada del templo de San Francisco de La Paz(2023) Matas Musso, Josefina; Pérez V., Blanca Elvira; Mariaca Cardona, CristianEl estilo barroco mestizo o barroco del sur Andino es un estilo particular que se desarrolla en el altiplano de América del Sur y toma fuerzas en Bolivia en los actuales departamentos de La Paz, Oruro y Potosí. Uno de los mejores ejemplos de este estilo es la portada de San Francisco de La Paz que está constituida por tres partes claramente diferenciadas que se fueron alzando en el transcurso del tiempo. La portada retablo en su diseño y en su conjunto transmite un mensaje visual portador de las ideas evangelizadoras de los franciscanos en el siglo XVIII, con el paso del tiempo esa fachada, sigue dialogando con el paceño constituyéndose en un verdadero elemento comunicador de ideas.
- ItemConcepciones seculares y no seculares de la ciencia en estudiantes: implicaciones para la formación docente(2022) Velasquez Semper, Francisco Isaias; Nuñez Moscoso, Javier; Wolfs, José LuisEste artículo identifica las concepciones de la ciencia (seculares/no seculares) de estudiantes de secundaria, con la finalidad de producir conocimiento sobre sus creencias y dialogar con la formación del profesorado de ciencias. Para ello, se empleó el concepto de secularización y se operacionalizó en una encuesta dirigida a estudiantes en 16 países. Los resultados revelan: a) tres bloques de países y/o grupos religiosos con diversos niveles de secularización, que representan escenarios de ejercicio profesional y b) que el estudiantado comparte el mismo obstáculo epistemológico: una confusión entre ciencia y religión. Finalmente, se plantean ideas para la formación docente, tales como interrogar el rol del profesorado de ciencias y de la institución educativa, integrar conocimientos sobre las creencias del estudiantado y reflexionar sobre los propósitos, límites y desarrollo histórico-cultural de las ciencias.